Logistiikan voi järjestää monella tavalla. Tärkeintä on, että tavara liikkuu ajallaan ja turvallisesti oikeaan paikkaan.
Chemigaten myynti- ja logistiikkapäällikkö Yrjö Lundell korostaa pitävien toimitusaikojen merkitystä.
– Asiakkaan kanssa sovittu toimitusajankohta on meille tärkeä, hän painottaa.
Yhteistyössä kuljetusliikkeiden kanssa
Chemigaten kuljetukset järjestetään yhdessä ulkopuolisten kuljetusliikkeiden kanssa. Paikallisuudesta on usein hyötyä: se lisää joustavuutta ja parantaa laatua.
– Toimitusajan lisäksi keskeisimmät tavoitteemme voidaan kiteyttää kahteen sanaan: turvallisuus ja kustannustehokkuus, Lundell summaa.
Turvallisuus on toiminnan perusedellytys.
– Ilman kustannustehokkuutta taas emme pärjäisi markkinoilla. Kehitämme kustannustehokkuutta yhteistyössä kuljetusliikkeiden kanssa.
Selkeät ohjeet helpottavat työtä
Chemigaten tuotteita kuljetetaan kaikkialle Suomeen, Eurooppaan ja jonkin verran Kaukoitään. Noin 90 prosenttia kuljetetaan bulkkitoimituksina eli joko jauhona tai nesteenä. Loppu kymmenes kulkee kappaletavarana konteissa tai suursäkeissä.
Toimiva kuljetusketju edellyttää sujuvaa lastausta ja purkamista.
– Asiakkaalta saadut selkeät ohjeet helpottavat kuljettajien työtä. He purkavat lastin usein täysin omatoimisesti, kertoo Lundell.
Turvallisesti, kiitos
Vaikka toimitusajat ja sujuvuus ovat tärkeitä, turvallisuus ajaa edelle. Huolehdittavana on paitsi kuljettajan myös asiakasyrityksen ja oman lastaustoiminnan turvallisuus.
-Vaaratilanteita aiheutuu, jos laitteet hajoavat tai sääolosuhteet muuttuvat nopeasti, Lundell sanoo.
Kuljetusliike Powder-Trans ja Chemigate ovat tehneet yhdessä turvallisuutta parantavia ennakoivia riskianalyysejä. Asiakkaan kanssa käydään läpi purkupaikat, käytännöt ja asiakkaan antamat ohjeet. Asiakaskohtaisessa analyysissä käsitellään tavaran vastaanoton kaikki vaiheet.
Erilaista kuin ennen
Yrjö Lundellin mukaan kuljetustoiminta on muutoksessa. Polttoaineen hinnat vaikuttavat, ja kustannus- ja tehokkuuspaineet kasvavat.
– Kuljetamme satoja tuhansia tonneja tavaraa vuodessa. Raaka-aineen ja valmistuksen ohella kuljetus on noussut merkittäväksi menoeräksi, Lundell sanoo.
Kustannustehokkuuden ja aikataulujen välillä tehdään aiempaa enemmän kompromisseja. Enää kuljetusliikkeillä ei ole varaa odotella.
– Autot pidetään koko ajan liikkeessä ja tasapainoillaan kiireen keskellä. Hyvät yhteistyökumppanit mahdollistavat optimaaliset kuljetukset, Lundell kiittää.