Kuntokampanja

Tavoite

Kuntokampanja on Chemigaten henkilöstölleen ja yhteistyökumppaneilleen lanseeraama, vapaaehtoisuuteen perustuva jokakeväinen hyvän mielen tapahtuma. Kampanjan perimmäinen tavoite on tuottaa hyvää oloa ja yhdessä tekemisen riemua ja näin auttaa arkista jaksamista niin kotona kuin töissäkin. Parhaimmillaan kampanja toimii kannustimena liikunnalliselle elämäntavalle ja aktivoi liikkumaan nekin, joilla urheilu ei ennen ole agendalle mahtunut. Usko tai älä – näinkin on joskus käynyt, ja se on meille suuri ilon ja ylpeyden aihe.

Nykyisessä muodossaan kampanjaan on lisätty mahdollisuus tuottaa hyvää myös laajemmin. Joka vuosi Chemigate valitsee hyväntekeväisyyskohteen, jonne kaikki osallistujayritykset voivat vapaaehtoisesti kerätä varoja kertyneiden kuntoilukertojen pohjalta. Samalla toivomme, että lahjoitus hyvään kohteeseen motivoisi yhteistyökumppaneitamme paitsi osallistumaan myös kuntoilemaan entistä ahkerammin.

Vuoden 2024 kampanja

  • Kampanjan kesto 10 viikkoa, 15.1. – 24.3.2023.
  • Ilmoittautuminen viimeistään 12.1.2023

Tavoitteena on, että jokainen ryhmän jäsen saa vähintään kaksi ja puoli (2,5) liikuntapistettä per viikko. Tämä tarkoittaa siis minimissään yhteensä 25 liikuntakertaa per henkilö / 10 viikkoa. Kaikki ne ryhmät, joiden jokaisen jäsenen keskiarvo koko jaksolta on vähintään kaksi ja puoli, eli liikuntakertoja koko jaksolta yhteensä minimissään 25kpl, ovat voittajia. 

Tämän kevään hyväntekeväisyyskohteemme on Kummit ry. Lastenklinikoiden Kummit ry tukee parasta mahdollista hoitoa lapsille ja nuorille Suomessa. Kummit tukevat Suomen viittä yliopistollista lastenklinikkaa Oulussa, Kuopiossa, Tampereella, Turussa ja Helsingissä. 

Chemigate yrityksenä on sitoutunut lahjoittamaan 0,5 €/liikuntakerta jokaisen chemigatelaisen puolesta. Kampanjan päätyttyä toivomme, että kuntoilemalla mahdollisesti kerätyt varat ohjataan Kummit ry:lle: https://kummit.fi/yrityksille/tee-yrityslahjoitus/ 

Ota haaste vastaan ja osallistu omalla panoksellasi kampanjaan oman tiimisi ja yrityksesi osalta. Kerro meille, montako teiltä on osallistumassa ja paljonko sinä olet valmis lahjoittamaan / kuntopiste. 

Säännöt

  • Muodostetaan vapaamuotoiset ryhmät (ryhmäkoko 4–20 henkilöä) ja keksitään ryhmälle nimi
  • Ryhmä valitsee itselleen kapteenin, joka huolehtii ilmoittautumisesta, pitää huolta tulosten säännöllisestä raportoinnista sekä toimii tiedottamisen osalta linkkinä Chemigaten kampanjan vetäjään (Tuire).
  • Tavoitteena on, että jokainen ryhmän jäsen saa vähintään kaksi ja puoli (2,5) liikuntapistettä per viikko. Tämä tarkoittaa siis minimissään yhteensä 25 liikuntakertaa per henkilö / 10 viikkoa.
  • Yhdestä, yhtäjaksoisesti minimissään 30 minuuttia kestävästä liikunnallisesta rasituksesta saa yhden pisteen.
  • Harrastettavan lajin voi jokainen valita itse. Mikä vain laji käy, kunhan hengästyt hieman.
  • Yhtenä päivänä voi maksimissaan saada vain yhden merkinnän, eli viikon ehdoton maksimi on 7 pistettä.
  • Mikäli yksi viikko jää välistä, voi sen korvata liikkumalla esim. seuraavalla viikolla useammin.
  • Kampanjan ei ole tarkoitus rohkaista liikkumaan sairaana. Taudin iskiessä myös sairauspäivät merkitään tulostaulukkoon. Näin ne voidaan huomioida lopullista keskiarvoa laskettaessa.
  • Kaikki ne ryhmät, joiden jokaisen jäsenen keskiarvo koko jaksolta on vähintään kaksi ja puoli, eli liikuntakertoja koko jaksolta yhteensä minimissään 25 kpl, ovat voittajia.
  • ”Paras” on se ryhmä, jonka kaikki jäsenet ovat tavoitteessa ja jonka painotettu keskiarvo (pisteitä/hlö) on korkein.

Nykymuodossaan kampanja mahdollistaa myös kuntoilun hyväntekeväisyyden puolesta. Hyväntekeväisyys-panoksensa voi jokainen ryhmä/yritys itse määrittää. Pakollista osallistuminen ei ole. Kampanjan päätyttyä toivomme, että kuntoilemalla mahdollisesti kertyneet varat ohjataan kulloiseenkin, Chemigaten sille vuodelle valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen.

Kaikissa vähänkin epäselvissä asioissa otathan meihin rohkeasti yhteyttä. Aiheesta ja asiasta riippuen löytyy apu kätevimmin osoitteesta marketing@chemigate.fi. Myös kaikki palaute ja parannusehdotukset ovat enemmän kuin tervetulleita!

Ilmoittautuminen

Kun ryhmä on kasassa ja joukkueen kapteeni valittu, meilaa ryhmäsi nimi, osallistujien lukumäärä ja kapteenin nimi osoitteeseen marketing@chemigate.fi. Ilmoittautumisen jälkeen joukkueen kapteeni saa sähköpostilla tunnukset, joilla pääsee kirjautumaan suoraan oman tiiminsä sivulle. Tänne syötetään tiimin osallistujien nimet tulosten syöttöä varten.

Kampanjaan osallistuminen on ilmaista, mutta mikäli päätät osallistua myös lahjoitukseen, kerrothan ilmoittautuessasi myös sen summan, jonka olette ryhmänä valmis lahjoittamaan per kuntopiste. Huomioithan, että lahjoitettava summa ei voi vaihdella ryhmän eri jäsenten välillä.

Osallistuminen ei kuitenkaan ole lahjoituksesta kiinni, osallistua voitte oikein hyvin myös ilman lahjoitusta.

Tulosten syöttö ja tulokset

Tulokset raportoidaan kampanjan kuluessa suoraan Chemigaten nettisivuilla olevaan portaaliin osoitteessa: http://kuntokampanja.chemigate.fi/. Samasta linkistä pääsee seuraamaan myös sekä omia että muiden ryhmien tuloksia ilman kirjautumista.

Raportoinnista vastaa pääsääntöisesti kunkin ryhmän kapteeni, jos ryhmä ei ole muuta keskenään sopinut. Toiveena on, että tulokset raportoitaisiin portaaliin vähintään kerran viikossa. Tällöin oman ryhmänsä edistymistä pääsee seuraamaan myös suhteessa muihin ryhmiin, ja jännitys säilyy.

Päivittäisten tulosten seurannassa voi ryhmän sisäisesti käyttää apuna myös excel-taulukkoa. Lataa excel-taulukko tästä.

Excel -taulukon käyttövinkkejä:

  • Lisää taulukkoon ryhmän nimi ja riveille osallistujat.
  • Tulosta taulukko kahvipöydälle, tai tallenna se osoitteeseen, missä kaikki ryhmäsi jäsenet voivat itse täyttää sitä sähköisesti.
  • Mikäli taulukkoa täytetään sähköisesti, kannattaa liikuntakerrat merkitä rasteina ja sairauspäivät S-merkillä. Tällöin viimeisellä sarakkeella oleva laskentakaava laskee summat automaattisesti.
  • Siirrä tulokset Chemigaten tulosportaaliin vähintään kerran viikossa.

Tarvittaessa apua saa ja pitääkin kysyä! Portaalin tukihenkilönä toimivat Tuire, Maisa ja Tomppa. Myös osoitteesta marketing@chemigate.fi voi apuja kysellä. Osallistuminen ei todellakaan saa jäädä raportoinnista kiinni!

Reaaliaikaiset tulokset löytyvät osoitteesta: http://kuntokampanja.chemigate.fi/. Koosteena näkyvän tulostaulukon järjestys elää kilpailun aikana. Ylimpänä on aina johdossa oleva ryhmä. Järjestyksen kriteereinä ovat:

  • 1. ryhmän kaikki jäsenet ovat yli tavoitteen
  • 2. ryhmän keskiarvo
  • 3. ryhmän jäsenten määrä (suurempilukuinen ryhmä ensin)

Taustaa

Chemigaten osalta kampanjaa on pyöritetty jo 10 vuotta, ensin henkilöstön sisäisenä, myöhemmin yrityksen johdolla. Alla hieman statistiikkaa.

Itse kampanja on kuitenkin tätäkin selvästi vanhempi ja juontaa juurensa 2000-luvun alkuun, jolloin Raisio Chemicalsin ja Rhodian yhteistyöyritys Latexia perustettiin ja työmäärä räjähti käsiin. Kun sairauspoissaolot alkoivat lisääntyä ja liikunnan merkitys unohtua, kehitti kemiantalon toisen kerroksen työporukka leikkimielisen liikuntakilpailun oman kahvipöytäremminsä kesken. Kampanja otettiin hyvin vastaan ja tuntui innostavan niitäkin, jotka eivät aikaisemmin olleet paljon liikkuneet ja ennen kaikkea: oli hauskaa!  

Vuosien varrella kampanjaidea levisi, ja haasteita heiteltiin naapuripöytiin, -kerroksiin ja jopa yhteistyöyrityksiin. Parhaimmillaan kampanjassa on ollut mukana ihmisiä eri toimipaikoista, jopa eri maista.  

Chemigatella liikuntakampanjan pyörähti ensimmäisen kerran käyntiin vuonna 2013, ensin henkilöstön omana, myöhemmin yrityksen tukemana. Vuonna 2019 päätettiin tulosten syöttöä ja seurantaa helpottaa luomalla kampanjalle oma tulosportaali. Myös hyväntekeväisyysteema tuli näitä main mukaan kuvioihin. 

Vuonna 2021 kampanja saavutti kaikkien aikojen parhaimman tuloksen, sillä lähes 100 prosenttia kaikista kampanjaan osallistuneista ylsi tavoitteeseen eli ylitti keskiarvon 2,5 liikuntakertaa / viikko.  

Kampanjaa on vuosien varrella hieman tuunattu, mutta perusajatus on silti säilynyt samana; jaettu liikunnan ilo, kaverin kannustaminen ja arjessa jaksaminen. Kampanjan menestyksestä kertonee sekin, että se on säilynyt hengissä jo reilut 20 vuotta, näistä pääosin henkilöstön omin voimin toteutettuna.